Meh Meriahkn Lagi... ^_^

12 cara untuk gaya hidup sihat

Minum air masak - minum air masak atau air mineral sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari (atau 8 gelas). air dapat menjadikan kita segar dan bertenaga sepanjang hari.



Makan makanan seimbang - diet yang melampau adalah tidak perlu untuk diri kita, kerana diet yang melampau akan mengurangkan keupayaan otak untuk nerfikir kerana kekurangan nutrisi yang diperlukan. belajar menyukai buah-buahan dan sayur-sayuran.



Ambil vitamin - jika kamu seorang yang aktif, amalkan pemakan vitamin agar kesihatan anda tidak terganggu.



Bersenam - senaman yang ringkas 3 kali seminggu selama 20 minit dapat mengurangkan tekanan.



Jaga dan lindungi kulit kamu - gunakan krim pelembab dan krim pelindung cahaya agar kulit kita tidak kusam.



Berehat dan tidur secukupnya - tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari dan berhenti berehat sebentar, jika kamu mengulang kaji pelajaran di waktu petang.



Jauhkan diri dari asap rokok - walaupun kamu tidak merokok, asap yang dihasilkan oleh rokok itu akan membahayakan kesihatan kamu.



Elak dan kurangkan pengambilan kafein - kafein boleh menyebabkan kulit mengalami dehidrasi dan masalah kesihatan yang lain.



Jaga kebersihan diri - mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari dan pastikan tangan sentiasa bersih.



Menjaga rambut - guntign rambut kamu setiap 6 minggu jika perlu, elakkan dari mewarna rambut kerana ia akan merosakkan struktur rambut kamu.



Kaki dan tangan - jari kamu tidak seharusnya dihiasi dengan barang kemas yang banyak ataupun pewarna kuku yang berkilat.



Tenangkan diri - lagu-lagu yang berentak perlahan dapat membantu menenangkan jiwa. Kamu juga boleh mencuba yoga.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...